Najkrótsza droga do idealnego ujęcia

Najkrótsza droga do idealnego ujęcia

  • vivo i ZEISS wprowadzają do smartfonów nowe standardy jakości obrazu i odwzorowania kolorów
  • Niepowtarzalne spojrzenie za kulisy przedstawia pięć najważniejszych spostrzeżeń o wpływie nauki o kolorze pozwalającej uzyskać idealne ujęcie
  • Doskonałe odwzorowanie kolorów oraz wpływ sztuki i nauki, by odtworzyć ludzką percepcję

droga do idealnego ujęcia

Nigdy nie widzimy tylko kolorów. Kiedy patrzymy na piękne, błękitne niebo lub rozkoszujemy się blaskiem płonącego ogniska, nasz mózg sam tworzy obraz. Gdy patrzymy, wracamy również do naszych wspomnień i wiedzy o tym, jak dane rzeczy powinny wyglądać, co pozwala naszemu mózgowi błyskawicznie skompensować takie zmienne, jak kolor światła. Jak więc nauczyć system kamer, aby widział tak jak my? I w jaki sposób smartfony z wieloma systemami aparatów mogą zapewnić spójność kolorystyczną by zdjęcia wykonane obiektywem szerokokątnym miały tak samo wspaniałe kolory, jak zdjęcia portretowe? Na tym właśnie polega sztuka nauki o kolorze.

Dzięki wyjątkowej współpracy firmy vivo i ZEISS nowe standardy jakości obrazu i wierności kolorów zostały wprowadzone do smartfonów vivo. David Abreu, Senior Scientist, Mobile Imaging, ZEISS Consumer Products, przedstawia laboratorium vivo ZEISS Imaging Lab od kulis, aby pomóc nam zrozumieć, jak obie firmy wprowadzają profesjonalne standardy nauki o kolorach do świata fotografii mobilnej.

Test Vivo V23 – można się wyróżniać w tłumie

Poznaj pięć najważniejszych spostrzeżeń na temat kolorów – od momentu uchwycenia obrazu po jego odtworzenie na ekranie – oraz ich wykorzystanie w celu ułatwienia smartfonom vivo stworzenia idealnego ujęcia.

  • Kolor to proces – Niezależnie od tego, czy chodzi o pręciki i czopki w naszych oczach, czy o czujniki RGB Bayera w aparatach cyfrowych, reprodukcja kolorów jest procesem złożonym. Podczas postrzegania kolorów ludzki mózg dynamicznie kompensuje różne zmienne – to, jak dobrze nasze oczy postrzegają różne długości fal światła lub jak oświetlenie sceny wpływa na to, co widzimy. Na przykład, gdy widzimy żółtego banana przy lekko niebieskim oświetleniu żarówki, nadal postrzegamy go jako żółtego. Dzieje się tak ponieważ na nasze postrzeganie ma wpływ również nasz mózg, który wykorzystuje pamięć o tym, jak rzeczy powinny wyglądać.
  • Idealne kolory nie są zgodne z ludzką percepcją – Mimo że ludzka percepcja jest niezwykle wyrafinowana, ma jednocześnie swoje ograniczenia. Jednym z przykładów może być ognisko, które widzimy w otoczeniu ciepłych, pomarańczowych odcieni, ponieważ w ekstremalnych sytuacjach układ wzrokowy nie zawsze koryguje balans bieli. Z tego samego powodu „golden hour” tuż po wschodzie słońca ma charakterystyczny ciepły wygląd. W rezultacie tworzenie idealnych kolorów w aparacie fotograficznym nie będzie w pełni odpowiadać temu co widzi ludzki wzrok. Odtworzenie tych procesów w celu dopasowania wizji maszynowej do ludzkiej percepcji jest kluczowym wyzwaniem dla nauki o kolorze – i stanowi podstawę rozwoju algorytmów rekonstruujących ludzką percepcję.
  • W laboratorium i w terenie – Specjaliści zajmujący się badaniem kolorów w firmie vivo wykorzystują testy laboratoryjne z użyciem specjalistycznego sprzętu i tarcz. Doświadczenia wspierają również testy na zewnątrz i rekalibrację systemu kamer, które pozwalają zapewnić, że kolor zielonej trawy, wygląda naprawdę realistycznie.
  • Dostosowanie kolorów do użytkownika – Odtwarzanie kolorów jest kwestią oceny i precyzji. „System obrazowania może dążyć do tworzenia kolorów takich, jakie są, jakie zostały zapamiętane lub jakie chce uzyskać użytkownik” – wyjaśnia David Abreu. „Wiemy, że konsumenci pragną bardziej żywych, gotowych do udostępnienia obrazów. Mogą one nie być ściśle zgodne z rzeczywistością, ale mogą być bliższe temu, jak je przeżywamy i zapamiętujemy.”

Właśnie dlatego urządzenia vivo oferują dwa różne tryby kolorów – vivo Vivid Color, który oferuje bardziej kolorowy i przyjemniejszy dla oka wygląd „prosto z aparatu”, oraz ZEISS Natural Color, który zapewnia bardziej prawdziwe i dokładne odwzorowanie kolorów. Ten drugi tryb jest szczególnie ważny dla ambitnych fotografów i profesjonalistów, ponieważ oferuje bardziej neutralny punkt wyjścia do post produkcji kolorów. To z kolei pozwala ręcznie dostosować wygląd swoich zdjęć.

  • Tworzenie spójności kolorystycznej przy użyciu wielu systemów kamer.

Obecnie flagowe smartfony, takie jak vivo X70 Pro, oferują niewiarygodnie zaawansowane systemy przetwarzania obrazu z wieloma modułami aparatów. Te zaspokajają szeroki zakres potrzeb – od zdjęć selfie po makro, od szerokiego kąta po teleobiektyw. Jednak zapewnienie spójnego działania tego zestawu urządzeń jest sztuką samą w sobie. Każdy element procesu obrazowania – od obiektywu po matrycę – ma wpływ na reprodukcję kolorów. Różne obiektywy mają różne właściwości absorpcyjne dla różnych długości fal światła, dlatego każdy z nich musi być odpowiednio skorygowany.

Z kolei każdy czujnik może w inny sposób reagować na różne kolory. W laboratorium vivo Imaging Lab szczególny wysiłek wkłada się w testowanie, kalibrację i dopasowywanie kolorów każdego modułu kamery, aby zapewnić ich spójność. David Abreu podsumowuje: „W rezultacie użytkownik może mieć pewność, że niezależnie od tego, jak chce zrobić zdjęcie, kolorystyka będzie taka sama”.

Dodaj komentarz

%d bloggers like this: